8 beauty-voornemens en hoe je ze ook echt uitvoert

Elk jaar wordt er in december weer naar gevraagd: wat zijn jouw goede voornemens voor volgend jaar? Waar ga jij nou echt eens iets aan veranderen in je leven? En vooral: hoe lang denk je dat vol te houden?

Zoals bijna iedereen ben ik vele jaren wel eens begonnen aan optimistische doelen, die ik dan weken of misschien maanden later weer uit het oog verloor. In het begin is het leuk allemaal, die voornemens, maar na een tijdje is het leven toch weer zo druk dat die voornemens weer op de achtergrond verdwijnen. Ik probeer het echt wel, maar vaak zag ik mijn doelen zo rooskleurig in dat ik ze niet vol kon houden. 

Toch heb ik in de loop der jaren een aantal habits ontwikkeld waardoor ik me echt beter voel. Als ik deze gewoonten nu een aantal keer oversla, dan merk ik dat meteen. Dat motiveert mij ook om me eraan te houden. Ook zijn de gewoontes niet meer een vermoeiend “moetje”: ik wil ze oprecht graag doen, omdat ik weet dat ik me er beter door voel. 

Om jou wat inspiratie te geven voor goede voornemens die jouw beauty naar een hoger niveau kunnen tillen, heb ik acht gewoontes hier op een rijtje gezet. Stuk voor stuk eisen ze enige discipline of motivatie, maar ze zijn het dubbel en dwars waard. 

Alvast een tip: probeer ze niet allemaal tegelijk te implementeren in jouw leven. Uit ervaring weet ik dat te veel enthousiasme ook kan leiden tot teleurstellingen als je het niet volhoudt. Kies er eerst eens één of twee, en zorg ervoor dat deze echt onderdeel zijn geworden van je routine voordat je met een volgende aan de slag gaat. 

1. Drink voldoende water.

Het is een inkoppertje, maar zorg ervoor dat je voldoende water binnenkrijgt op een dag. Over het algemeen wordt aanbevolen om tussen de 1,5 en 2 liter water per dag te drinken. Dit is ook afhankelijk van je lengte en je lichaamsgewicht. Persoonlijk probeer ik ongeveer 2 liter water op een dag te drinken. 

Voordelen 

Het drinken van water heeft ontzettend veel voordelen. Je lichaam heeft water nodig. Ten eerste is het ontzettend goed voor je huid. Water zorgt ervoor dat gifstoffen afgevoerd worden uit je lichaam. Dit zorgt onder andere voor een huid met minder puistjes. Ook hydrateert water je huid, wat het een stralendere uitstraling geeft. Daarnaast zorgt het drinken van water ervoor dat je meer energie krijgt, helpt het tegen hoofdpijn, en is het goed voor je spieren en gewrichten. Dit zie je misschien niet direct terug in je uiterlijk, maar indirect heeft het grote effecten. Voel je je fit en energiek, dan ben je sneller geneigd om gezonde keuzes te maken. 

Implementatie 

Als je het niet gewend bent, is het drinken van 2 liter water per dag een hele uitdaging. Zelf ken ik het maar al te goed: als kind had ik zelden dorst, en kon ik hele dagen vergeten te drinken. Ontzettend slecht voor je lichaam natuurlijk, vandaar dat ik mijzelf echt heb moeten aanleren om water te drinken. 

Eén van de dingen die mij ontzettend heeft geholpen, is dat een kop thee ook telt voor je waterinname. Een grote mok met warme thee klinkt veel aanlokkelijker dan een glas koud water voor mij. Daarnaast neem ik overal een flesje water mee naar toe. Ik haal deze ook altijd uit mijn tas en zet deze voor me op tafel. Zo grijp ik er automatisch naar om te drinken. Tot slot zijn er allerlei apps die je kunnen helpen om aan je waterinname te komen. Zoek bijvoorbeeld eens op Plant Nanny, waarbij je door het drinken water een plantje laat groeien. 

2. Slaap 8 uur per nacht.

Misschien ook een cliché, maar zorg er echt voor dat je die minstens acht uur slaap per nacht pakt. Dit zal natuurlijk niet altijd lukken – borrels, feestjes, reizen, het zorgt er allemaal voor dat je slaapritme wordt verstoord. Probeer echter waar mogelijk acht uur aan te houden. 

Voordelen

Tijdens je slaap, herstelt je lichaam zich. Niet alleen je spieren komen tot rust en repareren zichzelf, maar ook je hersenen verwerken gebeurtenissen. Slaap is letterlijk de ruststand van je lichaam, en het is essentieel om je zowel van buiten als van binnen beter te laten voelen. 

Slaap je slecht, dan zie je dit ook terug in je uiterlijk. Je huid wordt doffer, je krijgt donkere kringen onder je ogen, en je ziet er overall vermoeider uit. Ook maak je, als je vermoeider bent, sneller keuzes voor gemak en niet voor gezondheid. Net zoals bij het drinken van water al genoemd werd, heb je energie nodig om de juiste keuzes te maken. 

Implementatie

Mijn grootste tip is: zorg voor een vast slaapritme. Ik probeer bijvoorbeeld om 11 uur ’s avonds te gaan slapen, zodat ik om 7 uur ’s ochtends kan opstaan. Dit lukt niet altijd, en dat is niet erg: als ik er later in lig, dan sta ik ook later op, als mijn planning dat toelaat. Natuurlijk zijn er altijd nachten waarin ik minder slaap dan die 8 uur, maar door een vast tijdstip voor slapen en waken te hebben, merk ik dat ik toch vaak aan die 8 uur kom. 

3. Zorg voor voldoende beweging. 

Nog een gewoonte die essentieel is om jouw beauty naar een next level te tillen, is het zorgen voor voldoende beweging. Hiermee bedoel ik echt niet dat je elke dag in de sportschool moet gaan staan of drie keer per week moet gaan hardlopen. Liever niet zelfs, als je op dit moment helemaal niet sport. De ervaring leert dat te hard van stapel lopen in het begin ervoor zorgt dat de nieuwe gewoonte niet vol te houden is. 

Voordelen

De voordelen van sporten kennen we allemaal wel. Het is goed voor zowel je lichaam als je mind om regelmatig te bewegen. Jouw lichaam maakt stofjes aan waardoor je je blijer gaat voelen. Ook train je je lichaam en je spieren. Je voelt je fitter en energieker, en onderhoud je lichaam, ook voor op de langere termijn. 

Implementatie

Mijn tip: denk niet te moeilijk of te groot. Hoe vaak mijn voornemen wel niet was om vier keer per week te gaan sporten… En nog nooit heb ik dat in één keer volgehouden. Van nooit een stap in de sportschool zetten naar meerdere keren per week helemaal kapotgaan in de gym: dat is echt een te grote stap. 

Begin eens met één keer in de week. Dit is ook in een drukke agenda goed te implementeren. Zoek ook vooral een sport die jij leuk vindt. Dwing jij jezelf om te gaan hardlopen terwijl je hier echt een hekel aan hebt, dan houd je het niet lang vol. 

Lukt het niet om echt te gaan sporten? Neem je dan eerst eens voor om regelmatig te gaan wandelen. Dit is een stuk minder inspannend, maar heeft nog steeds vrijwel alle benefits die een intense sportsessie ook heeft.

4. Maak veranderingen in je eetpatroon.

Misschien eet je over het algemeen al gezond, maar misschien kan jouw eetpatroon ook wel een verandering gebruiken. Ik evalueer regelmatig mijn voeding: eet ik gezond genoeg? Krijg ik genoeg groente en fruit binnen? Maar ook: eet ik ook wat ik lekker vind? En sta ik mezelf ook toe om eens iets ongezonds te eten? 

Voordelen 

Om goed te functioneren, heeft je lichaam brandstof nodig. Dit brandstof is het eten dat je consumeert, en wat je eet heeft echt invloed op hoe je je voelt. Daarnaast heeft jouw eetpatroon ook invloed op jouw uiterlijk. Zo kan het voedsel dat je eet onder andere bepalen hoe jouw huid of jouw figuur eruitzien. 

Implementatie 

Je eetpatroon aanpassen betekent echt niet dat je 100% gezond moet gaan eten, en alle lekkernijen moet laten staan. Ik houd zelf een 80/20 regel aan: 80% gezonde voeding op een dag, en 20% minder gezond. Over het algemeen betekent dat voor mij dat ik mijn hoofdmaaltijden – ontbijt, lunch en diner – gezond probeer te houden, en de tussendoortjes mogen dan ook ongezonder zijn. Eet ik een keer iets ongezonds voor lunch of avondeten, dan probeer ik juist een stuk fruit te snacken. 

Nog een tip die mij ontzettend heeft geholpen in gezond eten en goede voedingsstoffen binnenkrijgen: elke ochtend ontbijten met een smoothie. Deze heeft een aantal vaste ingrediënten:

  • Een halve banaan.
  • Water of (soja)melk.
  • Een schepje havermout.
  • Chiazaad of lijnzaad.
  • 1.5 handvol spinazie of andijvie.
  • Bevroren fruit: blauwe bessen, kersen, aardbeien, mango… 

Zo krijg ik een groot deel van mijn groente en fruit alvast binnen in mijn eerste maaltijd, en voel ik me ook meteen goed aan het begin van de dag. 

5. Ontwikkel een skincare routine. 

Ja ja, het lijkt zo makkelijk, maar deze heb ik zelf heel lang niet gehad. Ik heb ontzettend geluk dat mijn huid nooit veel uitbraken van puistjes of pukkels heeft gehad, en dat het dus ook nooit nodig is geweest om echt remedies te vinden tegen acné. 

Voordelen 

Sinds een aantal jaren zie ik echter het belang van skincare in. Je huid wordt natuurlijk ouder, en heeft een hoop te verduren. Verzorging is daarom een absolute must. Een aantal simpele tips kunnen jouw huid al meteen een boostgeven, zodat het er gezonden, stralender en soepeler uitziet.

Implementatie

Zorg er in ieder geval altijd voor, als je make-up draagt, dat je dit er ’s avonds voor het slapen weer afhaalt. Het is ontzettend slecht voor je huid om dit een hele nacht op te laten zitten. Reinig je huid altijd voordat je je bed instapt. Het is sowieso goed om elke ochtend als je wakker wordt, en elke avond voordat je gaat slapen, je huid te reinigen. Dit hoeft echt niet veel tijd of geld te kosten, zolang je het maar even schoonmaakt.

Verder is mijn grootste tip om ten minste een crème met SPF aan te brengen in de ochtend, zodat je de huid van je gezicht beschermt tegen de zon. Ook in de winter. Hier ga je later veel profijt van hebben. Daarnaast zijn er natuurlijk nog allerlei crèmes, serums en moisturizers die je kan gebruiken, maar dat is weer een hele blogpost apart. 

6. Flossen, flossen, flossen

Klink ik nu als je tandarts? Ik weet het, we worden er moe van, rollen met onze ogen als de tandarts ons voor de zoveelste keer vertelt dat we nu echt dagelijks moeten gaan flossen. Het heeft dan ook lange tijd geduurd voordat ik dit in mijn routine geïmplementeerd kreeg. En toch… Dagelijks flossen is zeker goed voor je. 

Voordelen

Eerlijk is eerlijk: ik zie er niet heel veel van dat ik nu dagelijks flos. Ik zie het niet aan mijn tandvlees, krijg er niet zichtbaar een mooiere lach van. Maar mijn tandarts zegt wel dat mijn tandvlees veel gezonder is geworden. Dat merk ik ook, want het is veel minder gevoelig dan voorheen, en het bloedt eigenlijk bijna nooit. Naast deze voordelen, gaat het ook gaatjes in je tanden tegen. Het zorgt al met al voor een goede gebitsverzorging. Dat is niet alleen fijn voor je uiterlijk, maar ook voor de portemonnee. 

Implementatie

Hoe zorg je er nu voor dat je elke dag gaat flossen? Dat is een echte uitdaging. Persoonlijk merkte ik in ieder geval al snel dat de houten stokjes veel fijner werkten voor mijn gebit dan de touwtjes of plastic voorwerpen. Ik heb een spalkje achter mijn tanden, waardoor ik niet met een touwtje helemaal van boven tot onder tussen mijn tanden kan gaan. Ik gebruik dus een stoker.

Verder maakt het moment van de dag niet uit, zoals je maar één keer per 24 uur stookt of flost. Bij mij is dat moment de avond. Ik heb het doosje met stokers op mijn badkamerplankje staan, naast mijn tandenborstel, zodat ik het niet kan missen. Ook al heb ik er eigenlijk nooit echt zin in, het kost me ook niet zo veel tijd dat ik het niet kan opbrengen. En uiteindelijk wordt het gewoon onderdeel van je avondroutine. 

7. Zorg voor regelmatige pampermomenten. 

Of het nu om een maskertje gaat voor je gezicht, een lekker heet bad met geurende olie, of een massage bij jouw favoriete salon: één van de beste goede voornemens die je kan hebben, is om jezelf zo af en toe eens lekker te verwennen. In ons drukke leven kunnen we dit nog wel eens vergeten, maar het is oh zo belangrijk om goed voor jezelf te zorgen.

Voordelen

Eigenlijk kan je hier alle kanten mee op. Ziet je huid er de laatste tijd wat doffer of juist vetter uit? Kies een heerlijk maskertje uit en neem een avondje voor jezelf. Kunnen je nagels wel een oppepper gebruiken? Boek dan een manicure of pedicure (of beide) voor jezelf, en laat je heerlijk in de watten leggen. Last je van je spieren? Ga voor een massage. Heb je de verzorging van je haar de laatste tijd wat verwaarloosd? Maak tijd vrij voor een goede wasbeurt, met jouw favoriete haarproducten.

Implementatie

Tijd vrijmaken om jezelf eens lekker te verwennen kan heel lastig zijn. Want: je bent er eigenlijk te druk voor, het voelt niet productief, en als je dan een moment voor jezelf hebt, zijn er ook genoeg andere dingen te doen. Probeer toch om zo’n momentje voor jezelf in te plannen, als is het maar één keer per maand. Wat mij daarbij hielp, is om letterlijk een overzichtje te maken van ingeplande pamper-momenten. Ik schreef daarbij alle maanden op in een rijtje onder elkaar, en liet daarachter ruimte om opmerkingen te schrijven. Vervolgens keek ik elke maand in mijn agenda om een plekje te vinden voor dit moment. Was het gelukt om die maand tijd voor mezelf vrij te maken en een pamper-moment te houden? Dan zette ik een vinkje achter de maand. 

8. Doe iets waar je gelukkig van wordt. 

Het laatste maar misschien wel allerbelangrijkste voornemen van allemaal: zorg ervoor dat jij weet waar je gelukkig van wordt, en neem echt de tijd en de ruimte om dit aankomend jaar ook echt te doen. Hoe logisch het ook klinkt, soms zijn we te druk bezig met school, studeren of werk dat we vergeten om ook leuke dingen te doen. 

Voordelen

Misschien heeft jouw hobby niet direct invloed op je uiterlijk en je beauty, maar: echte schoonheid komt van binnen. Voel jij je happy? Dan is dit ook aan de buitenkant te zien, en dat maakt jou meteen een stuk mooier. 

Implementatie 

Om jouw hobby’s op te pakken en ze ook echt uit te voeren, is het allereerst natuurlijk belangrijk om er tijd voor vrij te maken. Zorg ervoor dat je deze tijd letterlijk inplant in je agenda. Zo kan het er niet bij inschieten, en word je er ook constant aan herinnert dat het belangrijk is om die tijd ook echt te nemen. 

Verder kan je nu alvast voorbereidingen treffen om de kans zo groot mogelijk te maken dat je jouw voornemen ook echt gaat uitvoeren. Wil je vaker naar de schoonheidsspecialiste gaan? Boek nu alvast die eerste afspraak. Zodra je daar geweest bent, weet je weer hoe fijn het is om te gaan, en ben je gemotiveerd om een volgende afspraak alvast in te plannen. Ben je van plan om vaker te gaan lezen? Maak een verlanglijstje van boeken, en koop alvast een aantal boeken zodat ze voor je klaar staat. Zou je volgend jaar meer met vrienden of vriendinnen willen afspreken, omdat dat jou echt gelukkig maakt? Laat hen dan nu alvast weten dat dit jouw voornemen is, zodat zij je eraan kunnen herinneren. 

Ik ben heel benieuwd welke voornemens jij gaat implementeren in jouw leven, en hoe je dat gaat aanpakken. Misschien kies je wel voor één van de voornemens die ik heb gedeeld in mijn lijst, of misschien heb je zelf al plannen. Ik ben heel benieuwd, dus laat het mij vooral weten door een reactie achter te laten onder deze blog! Ik wens je in ieder geval heel veel succes (en plezier!) met al jouw voornemens, en ook alvast een gelukkig nieuw jaar. 

2 Replies to “8 beauty-voornemens en hoe je ze ook echt uitvoert”

  1. Meer water drinken is een goeie, dat moet ik ook echt meer doen! Ik ga gelijk een nieuwe waterfles bestellen om gewoon altijd op bureau te hebben.

    Beantwoorden

    1. Goed bezig, Fenna! Het helpt echt: als je de fles steeds voor je ziet, herinnert dat je er meteen aan om even wat water te drinken.

      Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.